
Materiál, který vám dáváme k dispozici, vytvořilo pro Národní pedagogický institut expertstvo působící v Pražském centru primární prevence s cílem poskytnout školám jednoduchý a praktický nástroj při zvažování, jaké preventivní programy si do školy vybrat, aby byly co nejvíce efektivní a pro žactvo bezpečné.
Tento materiál je určený pro pedagogické pracovníky a pracovnice škol, zejména členstvo školního poradenského pracoviště, vedení školy a vyučující zapojené do plánování preventivních aktivit ve škole.
Do škol vám chodí mnoho nabídek týkajících se programů primární prevence rizikového chování. Ne všechny nabízené akce jsou ale účinné a pro žáky a žákyně bezpečné. Doufáme, že tento nástroj Vám pomůže rychleji posoudit nabízené programy všeobecné primární prevence rizikového chování, které vstupují na půdu školy.
Jak s materiálem pracovat?
Uvedená kritéria slouží jako doporučení a zároveň jako inspirace pro evaluaci externích programů pracujících s žactvem. Cílem není dosáhnout určité hranice „bodů“, nicméně čím více kritérií efektivity program splňuje, tím je větší pravděpodobnost, že se žákům a žákyním dostane účinná a bezpečná preventivní aktivita. V optimálním případě by se každý preventivní program realizovaný na Vaší škole měl vyvarovat všech bodů uvedených jako znaky neefektivní prevence.
Dokument je možné použít při komunikaci s organizací, která Vaší škole program nabízí, ale také k reflexi již realizovaných programů na Vaší škole. Přestože je materiál určený pro posouzení programů nabízených externími organizacemi, mohou Vám uvedená kritéria poskytnout oporu také při realizaci vlastní preventivní práce na škole. Stejná doporučení platí také pro programy vedené pracovníky a pracovnicemi školy, např. třídními vyučujícími. Pouze je potřeba myslet na to, že některé z bodů nejsou pro programy uskutečňované interně relevantní.
Materiál samotný najdete ke stažení ZDE
Materiál vytvořili: Bc. Roman Petrenko a PhDr. Lucie Myšková, Ph.D